Valtuuston kokous 9.11.2020 Valtuustoaloite: Ilmastohätätilan julistus Ilmastonmuutos on aikamme vakavin uhka, ja tiedeyhteisön viesti on hälyttävä: jollei lämpenemistä saada hillittyä 1,5 asteeseen, ovat seuraukset ihmisille, elinkeinoille ja ekosysteemeille vakavat. Ilmastokriisin vaikutukset osuvat eniten jo valmiiksi heikossa asemassa oleviin ihmisiin niin meillä Suomessa kuin muualla maailmassa. Meillä on mahdollisuus ja vastuu toimia, ajoissa. Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää nopeita ja laajoja toimenpiteitä yhteiskunnan ekologiseksi jälleenrakentamiseksi. On tärkeää, että koko yhteiskunta sitoutuu reiluun muutokseen kohti hiilineutraalia maailmaa. Hätätilajulistus auttaisi lisäämään kaupunkilaisten tietoisuutta ilmastokriisin vakavuudesta ja kiireellisyydestä. Samalla se vauhdittaisi kriisin edellyttämiä mittavia ja ripeitä toimia päästöjen vähentämiseksi. Ilmastohätätilan ovat julistaneet esimerkiksi Euroopan parlamentti ja lukuisat pääkaupungit ja muut suuret kaupungit ympäri maailmaa. Kannanottojen sisällöt ja muodot vaihtelevat paikasta toiseen, mutta perusviesti on sama: ilmastokriisi on polttava uhka ja toimilla on kova kiire. Valtioista julistuksen ovat tehneet mm. Iso-Britannia, Ranska, Itävalta, Kanada, Argentiina ja Bangladesh. Eurooppalaisista pääkaupungeista päätöksen ovat tehneet mm. Bryssel, Amsterdam, Lontoo, Pariisi, Rooma, Madrid, Varsova ja Budapest. Yhteensä ilmastohätätila on julistettu jo lähes 1 800 maassa, kunnassa ja kaupungissa, joissa asuu noin 820 miljoonaa ihmistä. Vertailun vuoksi tiedoksi, että ilmastohätätila on julistettu Euroopassa useissa väkiluvultaan Kangasalaa pienemmissä kaupungeissa ja kunnissa. Suomessa hätätilaan liittyvä aloite on tehty mm. 5 000 asukkaan Jokioisissa. Kangasalan kaupunki on osallistunut monin tavoin ilmastonmuutoksen hillintään, mutta tarvitsemme vielä lisäpotkua asioiden eteenpäin viemiseksi. Ilmastohätätilan julistaminen olisi Kangasalan pitkäjänteiselle työlle luontevaa jatkoa. Samalla on tärkeää viestiä julistuksesta ja sen merkityksestä aktiivisesti kuntalaisille ja yhteistyökumppaneille. Näin varmistetaan viestin välittyminen ja toisaalta vältetään väärinkäsityksiä ja keskustelun kärjistymistä aiheettomasti. Julistamalla ilmastohätätilan Kangasala osoittaisi vastuunkantoa ja edelläkävijyyttä. Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kangasala julistaa ilmastohätätilan. Kangasalan vihreä valtuustoryhmä Aiheeseen liittyvä sivusto: https://climateemergencydeclaration.org/climate-emergency-declarations-cover-15-million-citizens/