Stiina Lahikainen

Hyvinvoiva ja vihreä Kangasala, myös lapsillemme!

Olen Stiina Lahikainen, 41-vuotias toisen kauden valtuutettu Suoraman Linturinteestä. Perheeseeni kuuluvat puoliso, 11-, 13- ja 16-vuotiaat lapset sekä villakoira Sulo. Työskentelen taloushallinnon asiantuntijana tilitoimistossa, jossa asiakkainani ovat pääasiassa paikalliset yrittäjät.

Vapaa-aika tarjoaa monenlaisia mieluisia asioita. Olen tällä hetkellä Kangasalan kaupunginhallituksen ja Tampereen kaupunkiseudun Seutuhallituksen jäsen. Päätöksenteon näköalapaikoilla, voisi sanoa. Olen ollut yli 10 vuoden ajan mukana MLL:n Kangasalan yhdistyksen toiminnassa. Tällä hetkellä luotsaan tätä upeaa vapaaehtoisjoukkoa puheenjohtajana. Yhdistystoiminta on usein ketterää ja siellä pääsee toteuttamaan luoviakin ajatuksia. MLL:n toiminnassa mukana olemisen tärkein kannustin on mahdollisuus järjestää Kangasalla asuville perheille matalan kynnyksen perhepalveluja, kuten vertaisryhmiä, perhekahviloita ja mukavia tapahtumia. Yhdistysten tarjoama monipuolinen toiminta täydentää korvaamattomalla tavalla kaupungin omaa palvelutuotantoa. Kokemus järjestötyöstä mahdollisti minulle myös paikan kaupungin toisena ”järjestöagenttina”. Toimimme toisen agentin kanssa linkkinä yhdistysten ja kaupungin välillä ja tiedotamme yhdistyksille ajankohtaisista asioista.

Eettisesti tuotetun lähiruuan arvostaminen sai minut aikanaan lähtemään yhdeksi Kangasalan lähiruokarengas REKO:n perustajaksi ja ryhmän ylläpitäjän roolissa olen edelleen. Arkeani rytmittävät myös lasten harrastukset sekä omat liikuntuokiot pyörän selässä, poluilla ja kuntosalilla. Vauhdikkaiden viikkojen vastapainoksi nautin kiireettömistä viikonloppuaamuista, hyvästä ruuasta ja ulkoilusta koiran kanssa Kangasalan upeissa harjumaisemissa.

Politiikka veti puoleensa vajaa 10 vuotta sitten, koska halusin päästä näkemään miten kunnan päätöksenteko toimii. Olen ollut pääsääntöisesti positiivisesti yllättynyt. Mukavia ja fiksuja ihmisiä valtuusto pullollaan ja päätöksentekotavatkin kestävät päivänvalon. Vannon hyvän yhteistyön nimeen kaikessa toiminnassani. Räksytyksen sijaan pyrin löytämään ratkaisuja.

Miksi olen kolmatta kertaa ehdolla? Siksi, koska maailma ei ole vieläkään valmis ja erilaiset kriisit ovat jopa lisäänneet kiinnostusta vaikuttamismahdollisuuksiin. Mielestäni tarvitsemme päättäjiä, jotka suhtautuvat ilmastonmuutokseen ja ympäristön hyvinvointiin vakavasti. Ilman elinkelpoista maapalloa meille ei jää mitään, joten ympäristöasioiden on kuljettava mukana kaikessa päätöksenteossa. Yksilön on vaikea saada isoja muutoksia aikaan, mutta yhdessä onnistumme!

Yleinen kuntalaisten hyvinvointi tulisi nostaa entistä tärkeämmäksi asiaksi. Vaikka resurssit ovat rajalliset, tulisi rohkeasti miettiä uusia ratkaisuja ja toimintatapoja sekä varmistaa, että eri alojen asiantuntijiat tekevät juuri sitä, mitä he parhaiten osaavat. Kunnat tulevat kohtaamaan tulevina vuosina haasteita jo ihan siksikin, että monista hoito- ja kasvatusalan ammattilaisista on valtava pula. Vaikka haluaisimme vahvistaa palveluja, meillä ei ole tekijöitä. Tähän kysymykseen joutuvat kaikki uudet päättäjät pureutumaan.
Tutustu lisää ajatuksiini Facebook-sivullani www.facebook.com/stiilahi

Takaisin valtuustoryhmään